dinsdag 6 september 2011

Ploetermoeder

Mijn man en ik hebben de taken van ons groot gezin onder elkaar verdeeld. Hij doet de vroege (kan ik vroeg naar mijn werk vertrekken) en ik de late (kan hij langer doorwerken). En het moest gezegd zijn al bij al liep dat allemaal vrij goed. Maar mijne late loopt verre van gesmeerd sinds er tijdens het spitsmoment ook nog eens huiswerk is bijgekomen. Groenten snijden terwijl Fee in de draagzak zit, een telefoontje van het werk doen en ondertussen ook nog eens lettertjes oefenen. Tja, dat is een vaardigheid waar ik nog even tijd voor zal nodig hebben voor ik ze helemaal onder knie zal hebben. Geduldig zijn als Kato de letters meer zit te raden dan te lezen terwijl Ella van vermoeidheid en honger zit te wenen en Lukas en Lola ruzie maken omdat ze dezelfde puzzel wilen maken, het blijft een uitdaging en de stress omdat we er al in geslaagd waren om de letter a te verliezen (was tussen de voegen van onze vloer gevallen) en ik al in gedachte een briefje aan de juf aan het schrijven waar ik mijn tekortkomingen als moeder schromelijk zou moeten toegeven, tja daarvan wordt een mens niet bepaald rustig. Maar hé, dit is mijn eerste dochter met huiswerk en we zijn nog maar pas september. Dus ik geef mezelf nog gewoon wat respijt en voor sinterklaas vraag ik gewoon een paar armen meer. Problem solved. :-)


17 opmerkingen:

  1. Hoe jij dat doet... een en al bewondering.
    Ik vind het al druk met drie, zo tussen 16.00 en 18.00u. Vandaag hier de letter 'k' als huiswerk. Niet evident, vond ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me met 3 soms al een ploetermoeder. Maar ik werk tijdelijk wat minder en dat scheelt een stuk. Ik heb wel bewondering hoor voor je met 5 kinders. Natuurlijk de vijf leukste en liefste (op die van mij na) maar je bent er toch druk mee ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend dat je dat klaarspeelt! En je dochter doet dat ook geweldig! Mooie foto, zo geconcentreerd!

    en tegen Sinterklaas loopt dat zo gesmeerd dat je die extra armen niet meer nodig hebt, toch? (misschien wel een extra paar benen om achter Feetje aan te zitten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amaai, jullie gaan nog met twee uit werken, je zet je schouders onder je nieuwe label en dan hebben jullie nog eens vijf kinderen !! Verbazing maar vooral heel veel bewondering !! Kop op ... eenmaal ze een beetje in het ritme zitten, duim ik voor je dat het allemaal wat vlotter loopt. Enne, ook al hebben wij hier ook duidelijke afspraken gemaakt rond huiswerk enzo, toch weten ze overal wel die afspraken te omzeilen met heel veel creativiteit ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. erg he,ik ken het zo duidelijk, en dat is een goed idee om aan sinterklaas een paar armen erbij te vragen dat ga ik ook doen hihi.
    sterkte met alles

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, jij gaat ook nog werken. Echt heel knap van je! Maar je doet dat schitterend... Hopelijk komt er snel ook wat ritme wat dat huiswerk betreft...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Man, ik vind dat ze u gewoon een huishoudster zouden moeten geven met al die kinders in huis! Ik snap zelfs niet dat gij nog tijd hebt om te gaan werken! RESPECT!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. huiswerk? wij hebben hier net met de moeders op het schoolplein staan griezelen dat dat nu ' al ' in groep 5 begint, met 8 jaar dus. mijn oudste is net 6 en dan is dat hier gelukkig nog niet aan de orde. kan me voorstellen wat voor extra stress dat geeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. goh, ik heb er maar eentje en de huiswerk momenten zijn hier al een drukte zo na het werk. Ik heb een en al bewondering voor jou. Dat gaat allemaal in zijne plooi vallen, eenmaal als de routine er is....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het eerste wat ik dacht was: "Huh, 5 kindjes, zoveel leuke dingen, zo'n mooie blog... En zij gaat werken?" En toen viel ik steil achterover :-)
    Maar ook met 3 kinderen is wat je vertelt heel herkenbaar, en wij zijn ook nog volop op zoek naar een routine die een mooi evenwicht biedt tussen de verplichte en de ontspannende elementen in het leven... (Heb je tips, laat maar komen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Chapeau! En idd het zal na een tijdje wel wennen... dan is het precies of je nooit anders hebt gedaan... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waauw knappe taakverdeling hebben jullie. Ik vind de tijd tussen 17.00 en 19.00 wel erg druk; kinderen zijn moe, papa en mama zijn moe en dan ook nog eten, opruimen en het spul in bed zie te krijgen. Gelukkig hier nog geen huiswerk, ik ben benieuwd hoe het bij ons zal verlopen.
    Eet jij ook alleen met de kinderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou je allerminst een ploetermoeder noemen hoor!!! Een jonge mama met 5 jonge kindjes, die blogt, mooie dingen naait, zelf haar eigen pyama-label heeft en dan nog eens gaat werken. Awel, er zijn er niet veel die u dat nadoen. Hier 2 kleine pagadders en ik zucht nu soms al tijdens de ochtend- en avondspits :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook dit wordt je weer gewoon en binnen een paar weken (als je een routine hebt) lach je met dit blogbericht. Want is toch jouw sterkte: alles kunnen relativeren

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een goede oplossing. Ik zou dan meteen ook een paar extra benen vragen!

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Herken het zo....die laat-in-de-middag-uren zijn het zwaarst.
    En net als je denkt dat je eraan gewend bent, en het weer wat loopt, is er altijd wel weer iets wat roet in het eten gooit.
    Maar extra armen vragen aan sinterklaas....ga ik toch ook proberen ;)
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vijf kinderen en een job! Ook ik ben zwaar onder de indruk. Als hier over een vierde kind onderhandeld wordt, is stoppen met werken voor mij altjd een voorwaarde. Ik doe wel alle shifts alleen. En huiswerk maakt mijn zevenjarige heel alleen, op haar kamer. Da's misschien een tip.

    BeantwoordenVerwijderen