dinsdag 6 januari 2015

Drie koningentaart, the easy one






6 januari...het feest van de drie koningen. De ideale afsluiter van de feestdagen als je het mij vraagt. En ok, we hebben het op zondag 4 januari gevierd, want tijdens de week is het net iets teveel gevraagd om taarten te bakken. Alhoewel het recept dat ik hier ga delen, een variatie op het recept van Eric Lanlard, weer zo zalig easy en lekker is dat dat bakken in de week misschien wel nog gelukt zou zijn :-). Zeker als je net als ik, geen perfectie nastreeft. Lang leve de lekker uitgelopen taarten :-)

Hier komt het:

125 g rietsuiker
125 g gemalen amandelen
125 g zachte boter
3 eieren
2 rollen bladerdeeg
1 theelepel rum


1. Mix de suiker en de gemalen amandelen, voeg de zachte boter toe.
2. Klop er de eieren één voor één onder en zorg dat het een homogeen deeg wordt.
3. Voeg de rum toe en de boon
4. Maak figuren in tweevoud in het bladerdeeg. Leg op één van de bladerdeegkanten een hoopje amandelmix in het midden en leg het tweede stuk bladerdeeg erop.
5. Druk de zijkanten goed toe. (Had ik dus niet voldoende gedaan :-))
6. Bestrijk de buitenkant met het geel van een ei.
7. Zet 25 minuutjes in de oven op 180 graden.
8. Je kan nog versieren met gemalen amandelschilfers

Voor de presentatie van de kroontjes heb ik gebruikt gemaakt van de stolpen van Gwentibold. Ik mag trouwens een korting van 10 % geven met de code mamavanvijfkoningen voor haar leuk, creatief webshopje.


7 opmerkingen:

  1. mmmm easy, me like ;o) en zeker als dat dan ook nog eens lekker moois is :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh en ze ziet er ook zo geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, op woensdag probeer ik over de middag steeds iets te bakken voor onze kids, dus vandaag zal deze day-after-Driekoningen-taart hier zeker uitgeprobeerd worden! Lieve groet, V.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en wie had (at) de boon?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik krijg er goesting in, alleen nog maar van die foto's te zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmm, ziet er lekker uit!
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er lekker, maar vooral ook plezant uit. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen